Dane historyczne. W pismiennictwie historyczno-lekarskim

Dane historyczne. W piśmiennictwie historyczno-lekarskim Aretajos był pierwszym, który zwrócił uwagę na upadek władz umysłowych w podeszłym wieku. Zaburzenia te uważał za nieuleczalne. Arabski lekarz Rhazes pierwszy zwrócił uwagę na melancholię starcaą, Feliks Plater (1536-1614), znany w dziejach pSy- chiatrii stąd, iż dla poznania chorób psychicznych zamieszkał na jakiś czas z obłą- kanymi (co go zresztą nie wyprowadziło z poglądów demonologicznych), pierwszy opisał otępienie starcze, zwracając uwagę np. na osłabienie pamięci świeżych zda- rzeń jeszcze przy zachowanej bystrości umysłu. Tenże badacz widział przypadki otępienia, w których starzec zapominał imiona własnych dzieci, a nawet swoje własne imię. Esquirol stworzył nazwę dementia senilis i pierwszy dostarczył kla- sycznego opisu tej jednostki chorobowej. James Cowles Prichard przypisywał w swej pracy z zakresu psychiatrii sądowej z r. 1842 otępienie starcze różnym czynnikom etiologicznym np. długotrwałej melancholii lub manij, przebytym napadom apo- pleksji lub paraliżu, także napadom padaczki, a nawet chorobom mózgu powstałym na tle gorączki. tyfoidalnej. Histopatologiczne badania starczych mózgów zapocząt- kował Emil Redlich (1866-1930) w r. 1898. W tymże samym roku praski psychiatra Arnold Pi ck (1851-1924) opisał jednostkę chorobową, którą nazwano później jego imreniern. Alojzy Alzheimer (1864-1915) .opisał w r. 1906 chorobę mózgu, która w mianownictwie nosi imię tego badacza. [patrz też: , depilacja laserowa Łódź, okulista, odzież termoaktywna ]