Posts Tagged ‘gabinet kosmetyczny’

Odma podopłucna.

Jeżeli podczas wytwarzania lub dopełniania odmy opłucnej powietrze dostaje się między opłucną ścienną a powięź wewnątrzpiersiową (fas cia endothoracica), która pokrywa mięśnie międzyżebrowe i żebra od wewnątrz, to powstaje odma podpowięziowa (emphysema subfasciale). Można ją rozpoznać dopiero wtedy, gdy powietrze szerząc się poza powięź wewnątrz piersiową dotrze do dołka nadmostkowego i dalej rozprzestrzenia się pod skórę. Odma podpowięziowa zazwyczaj nie wywołuje żadnych większych dolegliwości. Jeżeli po zranieniu płuca podczas wytwarzania lub dopełniania odmy powietrze z uszkodzonego miąższu płucnego dostaje się do tkanki śródmiąższowej, to powstaje odma płuc śródmiąższowa, zwana także “odmą płuc międzyzrazikową” (emphysema pulmonum interstitiale s. interlooulare). Jeżeli przy tym dużo powietrza gromadzi się w tkance podopłucnej, to sprawa nosi miano: “odma podopłucna” (emphysema subpleurale). Z tkanki śródmiąższowej powietrze może dostawać się wzdłuż naczyń i oskrzeli do wnęki płuca i poprzez nią do śródpiersia. Powstaje wtedy odma śródpiersia(emphysema mediastinale). Przebieg tej odmy może być różny. Najczęściej miejsce wtargnięcia powietrza wkrótce zamyka się skrzepem krwi, włóknikiem, strzępkiem opłucnej. W tych przypadkach odma może objawić się tylko jako odma podskórna w dołku nadmostkowym i na szyi po obu stronach albo też tylko nieznacznym utrudnieniem oddychania, bólami za mostkiem lub w okolicy krtani, chrypką, utrudnieniem połykania. Opisano jednak zresztą bardzo rzadkie przypadki (np. przypadek ogłoszony przez Nadzieję Berdo), w których z każdym wdechem przez miejsce zranienia dostawały się do śródpiersia coraz nowe porcje powietrza, zwłaszcza podczas kaszlu. Utrudnienie opróżniania się żył do prawej komory serca wskutek ich ucisku przez powietrze oraz ucisk tchawicy i krtani wywołują w takich przypadkach ogromną duszność, sinicę i inne ciężkie i groźne objawy. Prócz tego badaniem fizycznym stwierdza się wtedy na przedniej ścianie klatki piersiowej i w okolicy sercowej odgłos opukowy bębenkowy, znaczne osłabienie szmerów oddechowych i tonów serca oraz szmer młyński w okolicy sercowej, Tętno bywa często zwolnione wskutek ucisku na nerw błędny. W nagłych i gwałtownych przypadkach sprawa kończy się przeważnie śmiercią. Leczenie polega na nacięciu śródpiersia (mediastinotomia) na szyi dla zapewnienia ujścia powietrza. [przypisy: , trener personalny, bielizna nocna, gabinet kosmetyczny ]

Odma opłucna.

W toku leczenia odmą opłucną obustronną zdarzają się powikłania takie same jak przy leczeniu odmą po jednej stronie. Są one o wiele poważniejsze dla chorego i mogą nakazywać zmniejszenie odmy po jednej stronie a nawet zaprzestanie tego leczenia. Zwłaszcza groźne jest dołączenie się odmy opłucnej samorodnej oraz wysięków opłucnych, szczególnie ropnych, i przetoki opłucno-oskrzelowej. Powikłanie odmą opłucną samorodną wywołuje znaczną duszność aż do uduszenia. Bardzo często wymaga ona wybitnego obniżenia ciśnienia w jamie opłucnej przez aspirację z niej powietrza. Często trzeba wypuścić część powietrza także i z drugiej jamy opłucnej. Wysięki surowicze i surowiczo-włóknikowe leczy się w zasadzie zachowawczo, nieraz wszakże trzeba je wypuścić albo zmniejszyć odmę po stronę drugiego płuca, zwłaszcza gdy powstaje obawa opancerzenia płuca po stronie wysięku. W razie powikłania wysiękiem ropnym gruźliczym lub gruźliczo-mieszanym większość lekarzy zaprzestaje leczenia odmą po stronie drugiego płuca, a to dlatego, że takie wysięki często pociągają za sobą opancerzenie płuca po stronie wysięku ze znacznym zmniejszeniem powierzchni oddechowej płuca. W toku leczenia gruźlicy odmą opłucną obustronną spostrzega się dość często znaczne wychudzenia chorego, pomimo że sprawa przebiega bez objawów toksycznych. Powikłanie to przypisuje się zaburzeniu czynności uciśniętych płuc polegającej na zatrzymywaniu tłuszczów pokarmów i ich rozszczepianiu przez zaczyn lipiodieretyczny, wytwarzany przez zdrowe płuca. Wychudnienie może być tak znaczne, że wymaga zaprzestania leczenia odmą obustronną. Dotychczas nie rozstrzygnięto, jak długo trzeba stosować odmę leczniczą obustronną dla uzyskania wyleczenia bez narażenia na poważniejsze ograniczenie powierzchni oddechowej obu płuc po zakończeniu leczenia. De Castiglione na podstawie zestawienia piśmiennictwa światowego do roku 1928 podaje czas trwania leczenia w przypadkach pomyślnych na 12 do 24 miesięcy. Wyniki leczenia zależą w znacznej mierze od umiejętnego doboru przypadków. [więcej w: , balsam do włosów, gabinet kosmetyczny, integracja sensoryczna ]