Posts Tagged ‘integracja sensoryczna’

Odma opłucna lecznicza obustronna.

Odma opłucna lecznicza obustronna (Pneumothorax therapeuticus bilateralis). Spostrzeżenia przypadków gruźlicy płuc, w których równoczesne powstanie odmy opłucnej samorodnej po obu stronach nie wywołało śmierci, nasunęło już Forlaniniemu myśl zastosowania w celu leczniczym odmy opłucnej obustronnej, chociaż nierównoczesnej. Dyonizy Hellin dowiódł na zwierzętach (w r. 1901), że obustronna odma opłucna sama przez się nie jest śmiertelna oraz, że gdy przy otwarciu obu jam opłucnych następuje śmierć, to nie jest ona następstwem odmy obustronnej, lecz tych samych przyczyn, które wywołują śmierć przy odmie po jednej stronie (np . obfitego krwotoku). W piśmiennictwie wszechświatowym znalazł Helhn do r. 1906 dość liczne przypadki obustronnej odmy opłucnej – wśród nich przypadek, opisany w r. 1878 w Przeglądzie Lekarskim przez Radka. W tych przypadkach nastąpiło wyzdrowienie lub śmierć, lecz dopiero po pewnym czasie. Pomimo to, że, jak wynika z doświadczeń na zwierzętach i spostrzeżeń na ludziach, można żyć z odmą obustronną, pierwsze próby leczenia gruźlicy płuc odmą po obu stronach zostały wykonane dopiero w r. 1912 (przez Ascoliego i Faginoliego), a do praktyki bieżącej metoda ta weszła dopiero w r. 1924. Obecnie stosuje się ją, gdy w toku leczenia gruźlicy odmą powstają ogniska gruźlicze w drugim płucu oraz gdy zmiany gruźlicze stwierdza się w obu płucach jeszcze przed przystąpieniem do leczenia odmą. W pierwszym przypadku chory jest już leczony przez pewien czas odmą, w drugim konieczność leczenia odmą po obu stronach stwierdza się, zanim zostanie wytworzona odma po jednej stronie. Leczenie odmą opłucną obustronną wymaga wielkiej ostrożności i dokładnego sprecyzowania wskazań, a to dlatego że zabieg ten jest znacznie cięższy niż odma opłucna po jednej stronie. Wskazania do odmy opłucnej leczniczej obustronnej mogą być zapobiegawcze i lecznicze. [hasła pokrewne: , integracja sensoryczna, stomatologia Kraków, salon fryzjerski mokotów ]

Odma opłucna.

W toku leczenia odmą opłucną obustronną zdarzają się powikłania takie same jak przy leczeniu odmą po jednej stronie. Są one o wiele poważniejsze dla chorego i mogą nakazywać zmniejszenie odmy po jednej stronie a nawet zaprzestanie tego leczenia. Zwłaszcza groźne jest dołączenie się odmy opłucnej samorodnej oraz wysięków opłucnych, szczególnie ropnych, i przetoki opłucno-oskrzelowej. Powikłanie odmą opłucną samorodną wywołuje znaczną duszność aż do uduszenia. Bardzo często wymaga ona wybitnego obniżenia ciśnienia w jamie opłucnej przez aspirację z niej powietrza. Często trzeba wypuścić część powietrza także i z drugiej jamy opłucnej. Wysięki surowicze i surowiczo-włóknikowe leczy się w zasadzie zachowawczo, nieraz wszakże trzeba je wypuścić albo zmniejszyć odmę po stronę drugiego płuca, zwłaszcza gdy powstaje obawa opancerzenia płuca po stronie wysięku. W razie powikłania wysiękiem ropnym gruźliczym lub gruźliczo-mieszanym większość lekarzy zaprzestaje leczenia odmą po stronie drugiego płuca, a to dlatego, że takie wysięki często pociągają za sobą opancerzenie płuca po stronie wysięku ze znacznym zmniejszeniem powierzchni oddechowej płuca. W toku leczenia gruźlicy odmą opłucną obustronną spostrzega się dość często znaczne wychudzenia chorego, pomimo że sprawa przebiega bez objawów toksycznych. Powikłanie to przypisuje się zaburzeniu czynności uciśniętych płuc polegającej na zatrzymywaniu tłuszczów pokarmów i ich rozszczepianiu przez zaczyn lipiodieretyczny, wytwarzany przez zdrowe płuca. Wychudnienie może być tak znaczne, że wymaga zaprzestania leczenia odmą obustronną. Dotychczas nie rozstrzygnięto, jak długo trzeba stosować odmę leczniczą obustronną dla uzyskania wyleczenia bez narażenia na poważniejsze ograniczenie powierzchni oddechowej obu płuc po zakończeniu leczenia. De Castiglione na podstawie zestawienia piśmiennictwa światowego do roku 1928 podaje czas trwania leczenia w przypadkach pomyślnych na 12 do 24 miesięcy. Wyniki leczenia zależą w znacznej mierze od umiejętnego doboru przypadków. [więcej w: , balsam do włosów, gabinet kosmetyczny, integracja sensoryczna ]