Posts Tagged ‘integracja sensoryczna’

W toku leczenia odma oplucna

W toku leczenia odmą opłucną obustronną zdarzają się powikłania takie same jak przy leczeniu odmą po jednej stronie. Są one o wiele po- ważniejsze dla chorego i mogą nakazywać zmniejszenie odmy po jednej stronie a nawet zaprzestanie tego leczenia. Zwłaszcza groźne jest dołą- -czenie się odmy ophucnej sarnorodnej oraz wysięków opłucnych, szczegól- nie ropnych, i przetoki opłucno-oskrzelowej. Powikłanie odmą opłucną samorodną wywołuje znaczną duszność aż do uduszenia. Bardzo często wymaga ona wybitnego obniżenia ciśnienia w jamie opłucnej przez aspirację z niej powietrza. Często trzeba wypuścić część .powietrza także i z drugiej jamy opłucnej. Wysięki surowicze i suro- wiczo-włóknikowe leczy się w zasadzie zachowawczo, nieraz wszakże trzeba je wypuścić albo zmniejszyć odmę po stronę drugiego płuca, zwła- szcza gdy powstaje obawa opancerzenia płuca po stronie wysięku. W razie powikłania wysiękiem ropnym gruźliczym lub gruźliczo-mieszanym większość lekarzy zaprzestaje leczenia odmą po stronie drugiego płuca, a to dlatego, że takie wysięki często pociągają za sobą opancerzenie płuca po stronie wysięku ze znacznym zmniejszeniem powierzchni oddechowej płuca. W toku leczenia gruźlicy odmą opłucną obustronną spostrzega się dość często znaczne wychudzenia chorego, pomimo że sprawa prze- biega bez objawów toksycznych. Powikłanie to przypisuje się zaburzeniu czynności uciśniętych płuc polegającej na zatrzymywaniu tłuszczów po- karmów i ich rozszczepianiu przez zaczyn lipiodieretyczny, wytwarzany przez zdrowe płuca. Wychudnienie może być tak znaczne, że wymaga za- przestania leczenia odmą obustronną. Dotychczas nie rozstrzygnięto, jak długo trzeba stosować odmę leczni- czą obustronną dla uzyskania wyleczenia bez narażenia na poważniejsze- ograniczenie powierzchni oddechowej obu płuc po zakończeniu leczenia. De Castiglione na podstawie zestawienia piśmiennictwa światowego do roku 1928 podaje czas trwania leczenia w przypadkach pomyślnych na 12 do 24 miesięcy. Wyniki leczenia zależą w znacznej mierze od umiejętnego doboru przypadków. [więcej w: , balsam do włosów, gabinet kosmetyczny, integracja sensoryczna ]

Odma oplucna lecznicza obustronna (Pneumothorax

Odma opłucna lecznicza obustronna (Pneumothorax therapeuticus bilateralis) Spostrzeżenia przypadków gruźlicy płuc, w których równoczesne po- Wstanie odmy opłucnej samorodnej po obu stronach nie wywołało śmierci, masunęło już Forlaniniemu myśl zastosowania w celu leczniczym odmy opłucnej obustronnej, chociaż nierównoczesnej. Dyonizy Hellin dowiódł na zwierzętach (w r. 1901), że obustronna odma opłucna sama przez się nie jest śmiertelna. oraz, że gdy przy otwarciu obu jam opłucnych nastę- puje śmierć, to nie jest ona następstwem odmy obustronnej, lecz tych sa- mych przyczyn, które wywołują śmierć przy odmie po jednej stronie (np . obfitego krwotoku). W piśmiennictwie wszechświatowym znalazł HelHn do r. 1906 dość liczne przypadki obustronnej odmy opłucnej – wśród nich przypadek, opisany w r. 1878 w Przeglądzie Lekarskim przez Radka. W tych przypadkach nastąpiło wyzdrowienie lub śmierć, lecz dopiero po pewnym czasie. Pomimo to, że, j ak wynika z doświadczeń na zwierzętach i spostrzeżeń na ludziach, można żyć z odmą obustronną, pierwsze próby leczenia gru- ilicy płuc odmą po obu stronach zostały wykonane dopiero w r. 1912 (przez Ascoliego i Faginoliego), a do praktyki bieżącej metoda ta weszła dopiero w r. 1924. Obecnie stosuje się ją, gdy w toku leczenia gruźlicy odmą po- wstają ogniska gruźlicze w drugim płucu oraz gdy zmiany gruźlicze stwier- dza się w obu płucach jeszcze przed przystąpieniem do leczenia odmą. W pierwszym przypadku chery jest już leczony przez pewien czas odmą, w drugim konieczność leczenia odmą po obu stronach stwierdza się, za- nim zostanie wytworzona odma po jednej stronie. Leczenie odmą opłucną obustronną wymaga wielkiej ostrożności i do- kładnego sprecyzowania wskazań, a to dlatego że zabieg ten jest znacznie cięższy niż odma opłucna po jednej stronie. Wskazania do odmy opłucnej leczniczej obustronnej mogą być zapo- biegawcze i lecznicze. [hasła pokrewne: , integracja sensoryczna, stomatologia Kraków, salon fryzjerski mokotów ]