Posts Tagged ‘przydomowe oczyszczalnie’

Odma.

Przyczyny szybkiego wsysania się powietrza w przypadkach odmy nienasyconej dotychczas nie wyjaśniono. Rolę czynnika przyczynowego może odgrywać obfite unaczynienie opłucnej sprzyjające dobremu wchłanianiu się powietrza z jamy opłucnej, zranienie płuca przy wywarzaniu  lub dopełnianiu odmy z powstaniem lejkowatego otworu, zwróconego szerokim końcem ku powierzchni płuca i, umożliwiającego stale uchodzenie powietrza z jamy opłucnej (Zdzisun, Tomanek) powstanie w toku leczenia odmą opłucną nieznacznej przetoki opłucno-płucnej, której nie udaje się wykryć. Pomimo ustawicznego dopełniania odmy stan nienasycenia trwa najczęściej co najmniej rok, a nieraz nawet nie ustępuje latami. Toteż leczenie odmą opłucną wymaga w takich przypadkach znacznie częstszych dopełnień niż zwykle: zamiast raz na kilkanaście dni wypada dopełniać ją o wiele częściej – co kilka dni. Znamienną cechą odmy nienasyconej stanowi rzadkość powikłania wysiękowym zapaleniem opłucnej, które zdarza się tak często w toku leczenia odmą opłucną. Miarą rzadkości powikłań, a wysiękowym zapaleniem opłucnej w toku odmy nienasyconej może być doświadczenie Uzdrowiska m. sto Warszawy dla chorób płucnych w Otwocku; w ciągu 4-letniej obserwacji stwierdzono na 25 chorych z odmą nienasyconą wysiękowe zapalenie opłucnej tylko w jednym przypadku, czyli w 4%, i to w czwartym roku stosowania odmy, przy czym wysięku było bardzo mało. Jeżeli odma opłucna nienasycona powikła się zapaleniem opłucnej, to zmniejsza się potrzeba częstych dopełnień, zależnie od zmniejszenia się zdolności chłonnej opłucnej. Wychodząc z tych spostrzeżeń niektórzy (Stanisław Biihsi i Zygmunt Oxner) polecają w przypadkach odmy nienasyconej wywoływać sztucznie zapalenie opłucnej przez wprowadzenie do jej jamy 10 ml 3-5ro oliwy gomenolowej. Oliwa drażni opłucną, zwłaszcza zdrową, i wywołując zapalenie wiedzie do obfitego rozwoju w niej tkanki łącznej. Wskutek tego zdolność chłonna opłucnej maleje. Ujemną stronę tego postępowania stanowi to, że zgrubiała opłucna uniemożliwia rozszerzanie się płuca po ukończeniu leczenia odmą. [przypisy: , rozstanie, przydomowe oczyszczalnie, filtry do wody ]

Leczenie otokiem olejnym.

Dla odkażania ropnych wysięków opłucnych, usztywnienia wiotkiego śródpiersia i wywołania zrostów, gdy chodzi o wytworzenie odmy wybiórczej, wprowadza się małe ilości oliwy gomenolowej, nieraz zaledwie kilka ml, natomiast dla uzyskania działania przeciwzrostowego – większe. Czas trwania leczenia otokiem olejnym oznacza się w każdym przypadku indywidualnie. Wprowadzenie oliwy gomenolowej wywołuje często przemijającą gorączkę, bóle w klatce piersiowej, uczucie duszności, nudności, zawroty głowy i inne dolegliwości. Gorączka nie przekracza zwykle 38-38,5° C i znika po 24-48 godzinach, czasami jednak utrzymuje się długo, do 8-15 dni. Zależy ona od podrażnienia opłucnej przez oliwę. Zwłaszcza silnie oddziaływa opłucna niezmieniona. Czasami chory, który dobrze znosił oliwę, zaczyna nagle oddziaływać na nią silnie. Bywa to wtenczas, gdy przy rozciąganiu się zrostów opłucnych, zawierających ogniska gruźlicze, jady gruźlicze dostają się w większej ilości do jamy opłucnej. Dla uniknięcia tego powikłania lecząc otokiem należy podnosić ciśnienie w jamie opłucnej stopniowo i tylko w granicach, niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego celu. Podrażnienie opłucnej oliwą gomenolową. wiedzie czasami do wysiękowego jej zapalenia. Mniej więcej w 12,5% otok wywołuje przebicie płuca. Bywa to wtedy, gdy pęknie wiotka ściana jamy gruźliczej, leżącej w pobliżu opłucnej, gdy oderwie się zrost od płuca, zwłaszcza przy stosowaniu dodatnich ciśnień, a także wtedy, gdy przy dopełnianiu otoku uszkodzi się płuco igłą. Czasami w toku leczenia otokiem wytwarza się zapalenie tkanki podskórnej wskutek podrażnienia oliwą dostającą się do niej. Z innych objawów spostrzegano po wlewaniach nawet małej ilości oliwy gomenolowej (10 ml) białkomocz, który szybko znikał (Felicja Hałacińska i Aleksander Karczyński) . W materiale statystycznym, obejmującym przeszło 300 przypadków, zestawionym przez Jana Stopczuka z Oddziału K. Dąbrowskiego w Szpitalu Wolskim w Warszawie, otok olejny dał, zależnie od doboru odpowiednich przypadków, wynik pomyślny w 38,4-61% przypadków, w 19,3-15% nie było poprawy, w 42,3-24% przypadków nastąpił zgon wskutek różnych powikłań. [podobne: , protetyka, dezynsekcja warszawa, przydomowe oczyszczalnie ]