Powikłania w toku leczenia odmą.

Powikłania w toku leczenia odmą opłucną ze strony innych narządów. Narząd krążenia. Uciskając płuco odma zwiększa pracę serca, zwłaszcza u osób z podatnym śródpiersiem ulegającym przesunięciu w stronę drugiego płuca. Toteż w początkowym okresie leczenia odmą, zwłaszcza lewostronną, chorzy odczuwają czasami bicie serca i nawet bóle w okolicy sercowej. Narząd krążenia z czasem bardzo często dostosowuje się do nowych warunków, wtenczas dolegliwości sercowe ustępują. W przypadkach utajonego przedtem zwyrodnienia mięśnia sercowego odma może wywołać poważne zaburzenie krążenia, które zmusza zaprzestać stosowania odmy. Odma opłucna z czasem może wieść do przerostu komory serca      (Carl- Stromy). Marian Franke i Łaba w ostrych doświadczeniach na psach przekonali się, że duża odma opłucna nie zmienia poziomu ciśnienia tętniczego, pomimo zaburzeń w małym krążeniu, natomiast zwiększa pracę prawej komory oraz częstość oddechów. Zdzisław Szczepański i Bronisław Sabat w doświadczeniach na psach ze sztuczną odmą opłucną, utrzymywaną czas dłuższy, stwierdzili telerentgenograficznie u jednego z 2 psów zwiększenie rozmiaru serca. Narząd trawienia. W toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną chorzy uskarżają się niekiedy na nudności i uczucie ciężaru w prawym podżebrzu. Towarzyszy temu nieraz powiększenie wątroby. Przypadłości są zwykle nieznaczne i nie są przeszkodą w utrzymywaniu nadal odmy. Natomiast gruźlica jelit często pogarsza się w toku leczenia przyczyniając się do szybszego wyniszczenia chorego. Leczenia odmą w tych przypadkach należy zaniechać. [przypisy: fizjoterapia Poznań, ortopeda warszawa, pracownia emg]