Przyczyny szybkiego wsysania sie powietrza

Przyczyny szybkiego wsysania się powietrza w przypadkach odmy nienasyconej dotychczas nie wyjaśniono. Rolę czynnika przyczynowego może odgrywać obfite unaczy.aenie opłucnej sprzyjające dobremu wchłanianiu się powietrza z jamy opłucnej, zranienie płuca przy wy- twarzaniu ł lub dopełnianiu odmy z powstaniem lejkowatego otworu, zwróconego szerokim końcem ku powierzchni płuca i, umozliwiającego stale uchodzenie powietrza z jamy oplucnej (Zdzisun, Tomanek) powsta- nie w toku leczenia odmą opłucną nieznacznej przetoki opłucno-płucnej, której nie udaje się wykryć. Pomimo ustawicznego dopełniania odmy stan nienasycenia trwa naj- – częściej co najmniej rok, a nieraz nawet nie ustępuje latami. Toteż lecze- nie odmą opłucną wymaga w takich przypadkach znacznie częstszych dopełnień niż zwykle: zamiast raz na kilkanaście dni wypada dopełniać ją o wiele częściej – co kilka dni. Znamienną cechą odmy nienasyconej stanowi rzadkość powikłania wysiękowym zapaleniem opłucnej, które zdarza się tak często w toku leczenia odmą opłucną. Miarą rzadkości powikłan;a wysiękowym zapaleniem opłucnej w toku odmy nie- nasyconej może być doświadczenie Uzdrowiska m. sto Warszawy dla chorób płucnych w Otwocku; w ciągu 4-letniej obserwacji stwierdzono na 25 chorych z odmą nie- nasyconą wysiękowe zapalenie opłucnej tylko w jednym przypadku, czyli w 4%, l to w czwartym roku stosowania odmy, przy czym wysięku było bardzo mało. Jeżeli odma opłucna nienasycona powikła się zapaleniem opłucnej, to zmniejsza się potrzeba częstych dopełnień, zależnie od zmniejszenia się zdolności chłonnej opłucnej. Wychodząc z tych spostrzeżeń niektórzy (Stanisław Biihsi i Zygmunt Oxner) polecają w przypadkach odmy nie- nasyconej wywoływać sztucznie zapalenie opłucnej przez wprowadze- nie do jej jamy 10 ml 3-5ro oliwy gomenolowej, Oliwa drażni opłucną, zwłaszcza zdrową, i wywołując zapalenie wiedzie. do obfitego rozwoju w niej tkanki łącznej. Wskutek tego zdolność chłonna opłucnej maleje. Ujemną stronę tego postępowania stanowi to, że zgrubiała opłucna unie- możliwia rozszerzanie Się płuca po ukończeniu Ieczenia odmą. [przypisy: , rozstanie, przydomowe oczyszczalnie, filtry do wody ]