Odma opłucna samorodna.

Odma opłucna samorodna może powstać również wskutek rozerwania się zrostów opłucnych, do których jest wciągnięta tkanka płucna, nieraz uległa zmianom gruźliczym, oraz gdy zrost oderwie się od płuca i przez to zostaną otwarte drogi oddechowe płuca. Odma opłucna samorodna zdarza się częściej w przypadkach odmy leczniczej, stosowanej po obu stronach, zwłaszcza jeżeli odmę wytworzono po drugiej stronie po dłuższym trwaniu pierwszej odmy leczniczej, w związku z którą płuco mniej dotknięte gruźlicą uległo znacznej rozedmie. Odma opłucna samorodna, powstająca w toku leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną, może być całkowita albo ograniczona, otwarta, zastawkowa lub zamknięta i może być skojarzona z puchliną opłucną albo z ropniakiem opłucnym. Rozpoznanie odmy opłucnej z przekłucia oraz odmy opłucnej samorodnej dołączającej się do odmy opłucnej leczniczej nie jest łatwe w tych przypadkach, gdy, w przeciwieństwie do odmy opłucnej samorodnej, powstającej w toku gruźlicy płuc, powikłanie to objawia się tylko zwiększeniem duszności bez gwałtownych bólów, silnego kaszlu i objawów zapadu. Odma opłucna z przekłucia przebiega przeważnie bez wysięku i dlatego rokuje lepiej. Natomiast odma opłucna samorodna często wikła się zapaleniem opłucnej gruźliczym lub mieszanym, a to znacznie pogarsza rokowanie. Dla zapobieżenia odmie opłucnej z przekłucia należy przy wykonywaniu odmy leczniczej przestrzegać zasad. Dla zapobieżenia zaś odmie opłucnej samorodnej należy rozpoczynać leczenie odmą jak najwcześniej, gdy nie ma jeszcze w płucach rozległych zmian gruźliczych ani rozedmowych leczyć odmę bez uciekania się do dodatniego ciśnienia w jamie opłucnej, zwłaszcza w przypadkach z rozleglejszymi zmianami podopłucnymi, nadto zrosty i postronki opłucne przeszkadzające zapadaniu się płuca usuwać przepalaniem, nie zaś dążyć do ich rozerwania przez stosowanie dodatnich ciśnień. Leczenie w razie powstania odmy opłucnej z przekłucia oraz samorodnej polega na stosowaniu spokoju fizycznego i psychicznego oraz na usuwaniu kaszlu w przypadkach zaś przebiegających ze znaczną dusznością i dużym przesunięciem śródpiersia i sąsiednich narządów także na wypuszczaniu powietrza z jamy opłucnej. Zabieg ten trzeba nieraz powtarzać wielokrotnie, a czasami nawet przez pewien czas stale. W razie osłabienia czynności serca stosuje się środki sercowe. Do leków tych oraz do wypuszczania powietrza uciekamy się znacznie częściej w przypadkach odmy opłucnej samorodnej, dołączającej się do odmy leczniczej po obu stronach. [patrz też: wypełnienie zęba włóknem szklanym, praktyka lekarzy rodzinnych, ginekologia estetyczna szczecin ]
[przypisy: rozedma podskórna, lorkaseryna, padaczka pourazowa ]