Przetoka opłucno-płucna.

Przetoka opłucno-płucna. Połączenie pomiędzy jamą opłucną a oskrzelem powstają w razie oderwania się zrostu opłucnego z częścią miąższu płucnego, pęknięcia jamy gruźliczej podopłucnej (caverna subpleuraiis), skaleczenia płuca igłą lub pęknięcia powietrznego pęcherzyka płucnego znacznie rozdętego. Zatem powstaniu przetoki opłucno-płucnej sprzyja stosowanie wysokiego ciśnienia przy leczeniu odmą. Przetoka może jednak wytworzyć się, pomimo niepopełnienia błędów technicznych, gdyż powierzchowne jamy gruźlicze mogą pękać także przy ciśnieniu ujemnym. Przedziurawienie płuca zdarza się częściej w przypadkach odmy częściowej niż całkowitej, zwłaszcza jeżeli w jamie opłucnej jest wysięk. Przetoka opłucno-płucna wiedzie nieraz do zakażenia jamy opłucnej i do powstania ropnego zapalenia opłucnej. Powstanie nawet małego przedziurawienia opłucnej może objawiać się bardzo burzliwymi objawami nagle powstającej odmy opłucnej, mianowicie gwałtownymi bólami w klatce piersiowej, silną dusznością, sinicą, dreszczami, wysoką gorączką i zapadem. Innym razem przetoka opłucno-płucna powstaje skrycie i przebiega dość łagodnie. W przypadkach przetoki szerokiej chory często odpluwa plwocinę ropiastą, zwłaszcza w pewnych położeniach ciała. Obraz kliniczny takiej przetoki jest w ogóle taki sam jak odmy opłucnej otwartej lub zastawkowej, zależnie od stanu otworu w płucu. Przetoki wąskie w postaci szczelin opłucno-płucnych powstające przeważnie w zdrowej tkance płucnej zamykają się łatwo wskutek ściągnięcia się sprężystej tkanki płucnej albo wskutek zatkania przez krew, masy włóknikowe lub serowate. Zarastają one często same, nawet pomimo groźnych objawów początkowych. Natomiast przetoki szerokie, które powstają w tkance płucnej chorobowo zmienionej o zmniejszonej sprężystości, zieją i goją się z trudnością. [podobne: łóżka rehabilitacyjne, anatomia palpacyjna, żuraw warsztatowy ]
[przypisy: otepienie starcze, odma podskorna, poradnia preluksacyjna ]