Przetoka opłucno-skórna.

Przetoka opłucno-skórna. Przetoka opłucno-skórna powstaje zazwyczaj po nakłuciach klatki piersiowej grubą igłą, wykonanych dla wypuszczenia wysięku opłucnego. Od przetoki powstającej w gruźlicy żebra różni się ona tym, że w sąsiednich żebrach nie ma zmian, nadto podczas kaszlu wypływ z przetoki opłucno-skórnej zwiększa się. Dla zapobieżenia przetoce opłucno-skórnej należy używać igieł cienkich, a po wypuszczeniu wysięku poleca się choremu leżeć na zdrowym boku przez kilka godzin, w celu uniknięcia zakażenia otwartego jeszcze kanału wkłucia resztkami wysięku. W razie wytworzenia się przetoki opłucno-skórnej należy nałożyć stały opatrunek aseptyczny, zapobiegający zakażeniu jamy opłucnej z zewnątrz przez przetokę. Odma śródtkankowa. Dość częstym powikłaniem przy wytwarzaniu oraz przy dopełnieniach odmy opłucnej jest odma odskórna (emphysema, subcutaneum). Powstaje ona w razie dostania się powietrza pod skórę. Zależnie od ilości powietrza, odma podskórna może ograniczyć się do okolicy nakłucia lub jest bardzo rozległa. Powstaniu tego powikłania sprzyja bardzo silny kaszel oraz doprowadzanie ciśnienia w jamie opłucnej do wysokiego poziomu. Odma podskórna powstaje także wtedy, gdy płuco zostało zranione w miejscu przyrośniętym do klatki piersiowej, wskutek czego powietrze z oskrzelków albo z jamy w płucu dostało się pod skórę w dużej ilości, zwłaszcza podczas kaszlu. Odmę podskórną rozpoznaje się po znamiennym trzeszczeniu przy uciskaniu skóry palcem. W przypadkach rozleglejszej odmy mogą powstawać wypuklenia wypełniające, np. dołek nadobojczykowy. W tych przypadkach chorzy nieraz uskarżają się na bóle w tym miejscu. Inne postaci odmy powietrznej w przebiegu leczenia gruźlicy płuc odmą opłucną zdarzają się rzadko. [więcej w: łóżka rehabilitacyjne, rehabilitacja rzeszów, rehabilitacja sportowa ]

Powiązane tematy z artykułem: rehabilitacja rzeszów rehabilitacja sportowa łóżka rehabilitacyjne