Odma.

Przyczyny szybkiego wsysania się powietrza w przypadkach odmy nienasyconej dotychczas nie wyjaśniono. Rolę czynnika przyczynowego może odgrywać obfite unaczynienie opłucnej sprzyjające dobremu wchłanianiu się powietrza z jamy opłucnej, zranienie płuca przy wywarzaniu  lub dopełnianiu odmy z powstaniem lejkowatego otworu, zwróconego szerokim końcem ku powierzchni płuca i, umożliwiającego stale uchodzenie powietrza z jamy opłucnej (Zdzisun, Tomanek) powstanie w toku leczenia odmą opłucną nieznacznej przetoki opłucno-płucnej, której nie udaje się wykryć. Pomimo ustawicznego dopełniania odmy stan nienasycenia trwa najczęściej co najmniej rok, a nieraz nawet nie ustępuje latami. Toteż leczenie odmą opłucną wymaga w takich przypadkach znacznie częstszych dopełnień niż zwykle: zamiast raz na kilkanaście dni wypada dopełniać ją o wiele częściej – co kilka dni. Znamienną cechą odmy nienasyconej stanowi rzadkość powikłania wysiękowym zapaleniem opłucnej, które zdarza się tak często w toku leczenia odmą opłucną. Miarą rzadkości powikłań, a wysiękowym zapaleniem opłucnej w toku odmy nienasyconej może być doświadczenie Uzdrowiska m. sto Warszawy dla chorób płucnych w Otwocku; w ciągu 4-letniej obserwacji stwierdzono na 25 chorych z odmą nienasyconą wysiękowe zapalenie opłucnej tylko w jednym przypadku, czyli w 4%, i to w czwartym roku stosowania odmy, przy czym wysięku było bardzo mało. Jeżeli odma opłucna nienasycona powikła się zapaleniem opłucnej, to zmniejsza się potrzeba częstych dopełnień, zależnie od zmniejszenia się zdolności chłonnej opłucnej. Wychodząc z tych spostrzeżeń niektórzy (Stanisław Biihsi i Zygmunt Oxner) polecają w przypadkach odmy nienasyconej wywoływać sztucznie zapalenie opłucnej przez wprowadzenie do jej jamy 10 ml 3-5ro oliwy gomenolowej. Oliwa drażni opłucną, zwłaszcza zdrową, i wywołując zapalenie wiedzie do obfitego rozwoju w niej tkanki łącznej. Wskutek tego zdolność chłonna opłucnej maleje. Ujemną stronę tego postępowania stanowi to, że zgrubiała opłucna uniemożliwia rozszerzanie się płuca po ukończeniu leczenia odmą. [przypisy: zabiegi falą uderzeniową, leczenie za granicą bez ekuz, cel ćwiczeń oddechowych ]
[przypisy: zespół neurasteniczny, odma podskórna leczenie, dermatolog od czego jest ]

Powiązane tematy z artykułem: dermatolog od czego jest odma podskórna leczenie zespół neurasteniczny